Tjänstepension för arbetsgivare

Om du har ett företag med anställda är tjänstepension något som du förr eller senare behöver fundera på och ta ställning till. Idag har ungefär 9 av 10 anställda i Sverige tjänstepension, och att inte erbjuda det för dina anställda kan göra att de söker sig till andra arbetsgivare. Nedan går vi igenom vanliga frågor om vad tjänstepension innebär för arbetsgivare.

Tjänstepensionsadministration

Att hantera tjänstepensionen och vara säker på att alla anställda får rätt premie – inte för stor och inte för liten – kan vara ett heltidsarbete i sig, och även med all tid i världen blir det lätt fel. Olika regler och avtal kan göra att varje anställd ska ha en unik premie. För att säkerställa att er tjänstepensionsadministration hanteras korrekt kan det vara värt att anlita en expert som IDUR, som sköter er pensionsadministration med expertkunskap, oberoende av försäkringsbolag. Då kan du fokusera på roligare delar med verksamheten.

Måste arbetsgivare betala tjänstepension?

Om en arbetsplats har kollektivavtal ingår tjänstepension i anställningsavtalen, och då måste arbetsgivaren betala tjänstepension. Om företaget inte har kollektivavtal kan arbetsgivaren välja att betala tjänstepension, genom individuell tjänstepension. Eftersom de allra flesta företag idag betalar tjänstepension kan det vara svårt för en arbetsgivare som inte gör det att locka arbetssökande och få anställda att stanna kvar. Läs mer på Företagarna.se.

Är tjänstepension avdragsgill?

Som arbetsgivare får du göra avdrag för personalens löner och pensionskostnader. Huvudregeln enligt Skatteverket är att avdrag kan göras med som mest 35 procent av en anställds lön, dock inte med större belopp än premien. Utöver huvudregeln kan avdrag även göras enligt kompletteringsregeln för att trygga ett pensionslöfte utöver begränsningarna i huvudregeln. Läs mer om kompletteringsregeln på Skatteverket.se.

Hur betalar jag ut tjänstepension som arbetsgivare?

Hur och hur mycket du som arbetsgivare betalar i tjänstepension beror på hur tjänstepensionsavtalet ser ut. Premien betalas till ett försäkringsbolag som sedan förvaltar pengarna tills det är dags att betala ut pensionen till en pensionerad anställd. I de flesta avtal kan den anställde själv välja hur delar av tjänstepensionen ska förvaltas.

Exakt hur mycket arbetsgivaren betalar skiljer sig mellan avtal, men det normala är 4,5 % av månadslönen upp till 44 375 kr (2022), och 30 % på eventuell lön över det.

Anlita en pensionsspecialist

För att säkerställa att rätt premier betalas ut och att ni följer alla avtal och regler kan ni anlita en pensionsspecialist som IDUR, som oberoende av försäkringsbolag hjälper er att se till att allt går rätt till och att alla anställda får rätt tjänstepension utbetald. Med hjälp från en pensionsspecialist kan du vara lugn och trygg i att pensionen hanteras på rätt sätt.

Läs mer om tjänstepension och vad anställda bör tänka på, på vår sida om att hantera pension.